Inkoopboek

Als u een onderneming opstart dan is uw uiteindelijke doel om zoveel mogelijk te verkopen en een zo hoog mogelijke winst te draaien. Winst en inkomsten gaan ook vaak gepaard met investeringen en inkopen doen. Om deze inkopen en hun bijhorende facturen netjes op te volgen bestaat er zoiets als een inkoopboek. Het is een van de cruciale onderdelen van een succesvolle onderneming. Een onderdeel dat uw boekhoudkundige en administratieve taken in goede banen leidt.

Het doel en nut van een inkoopboek mag misschien duidelijk lijken, maar toch vinden we het nuttig om de voordelen van dit boekhoudkundige onderdeel nog eens extra in de verf te zetten. Een inkoopboek geeft u de mogelijkheid om alle facturen van inkopen te controleren op hun juistheid. Een slechte opvolging kan immers leiden tot aanmaningen, boetes en uiteindelijk zelfs het bezoek van een deurwaarder. Iets waar u als ondernemer zonder twijfel niet echt op zit te wachten.

Soms rijst de vraag of een inkoopboek wel nut heeft als er iedere maand of ieder jaar slechts een beperkt aantal inkopen of boekingen plaatsvinden. Dat het een logisch en bijna noodzakelijk boek is voor bijvoorbeeld winkels die elke maand talrijke inkopen moeten doen, is niet meer dan logisch, maar wat met ondernemingen die diensten leveren zonder dat ze daarvoor grote aankopen hoeven te doen? In vele gevallen hangt het misschien grotendeels af van wat u gewoon bent. Toch zouden we u adviseren om ook bij een klein aantal inkopen een inkoopboek bij te houden. Beter een controle teveel dan een controle te weinig. Een inkoopboek bevordert de overzichtelijkheid van uw onderneming en geeft ook in het geval van de onderneming met dienstverlening een bijkomende controle doordat er een duidelijk overzicht beschikbaar is van de facturen en de al uitgevoerde betalingen. Zo blijft u te allen tijde het bos door de bomen zien.

Ziet u het toch niet zitten om nog eens een extra boek te starten omdat u bijvoorbeeld al een kasboek, verkoopboek en nog enkele anderen boeken heeft, dan bestaan er ook verschillende softwareprogramma’s die u een handje kunnen helpen en die u het administratieve leven een heel stuk eenvoudiger kunnen maken. Deze softwareprogramma’s combineren alle boeken waaronder het inkoopboek in één stukje software. Waarom het moeilijk maken als het ook eenvoudig kan.